NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَبُو حَفْصٍ
عُمَرُ بْنُ
يَزِيدَ
السَّيَّارِيُّ
حَدَّثَنَا
عَبَّادُ
بْنُ
الْعَوَّامِ
عَنْ
سُفْيَانَ
بْنِ
حُسَيْنٍ
عَنْ يُونُسَ
بْنِ عُبَيدٍ
عَنْ عَطَاءٍ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ
قَالَ نَهَى
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ
الْمُزَابَنَةِ
وَالْمُحَاقَلَةِ
وَعَنْ
الثُّنْيَا
إِلَّا أَنْ
يُعْلَمَ
Câbir b. Abdullah
(r.a)'dan; şöyle dediği rivayet edildi:
Rasûlullah (s.a.v.);
müzâbene, muhâkale ve bilinir olması hariç sünyâdan nehyetti.
İzah:
Buharî, müsâkât;
Müslim, buyu'; Tirmizî, buyu'; Nesâî, eymân; İbn Mâce, ticârât, rühün; Dârimî,
mukaddime, buyu'; Muvatta, buyu'
Bu hadis, önceki
rivayetten isnad olarak farklı fakat metin olarak hemen hemen aynıdır. Bu
rivayette; istisna edilen kıs mın belli olması halinde "sünyâ"
denilen satışın caiz olduğu ifade edilmektedir. Sünyânın manası önceki hadiste
geçmiştir.
Âlimler, bu satışı
sadece1 bahçedeki bazı ağaçları istisna edip kalanını satmaya tahsis etmezler.
Birkaçım istisna ederek geri kalan sürüyü veya birkaç ölçeğini istisna ederek
geri kalan buğday yığınını satmak da aynı hükümdedir. Caiz değildir.